Gemeente Den Haag steunt winkelstraten

Economie
12 november 2020

Inwoners van Den Haag worden de komende tijd gestimuleerd vooral bij winkels in de buurt hun boodschappen te doen en cadeaus te halen voor Sinterklaas en Kerstmis. De gemeente Den Haag stelt maximaal 2.000 euro per winkelgebied beschikbaar waarmee winkeliersverenigingen extra aandacht kunnen vestigen op de lokale ondernemers en hun aanbod. 

De gemeente wil daarmee lokale mkb'ers een hart onder de riem steken en tegelijkertijd ervoor zorgen dat het aantal reisbewegingen wordt beperkt in de strijd tegen het coronavirus. Het blijft namelijk de bedoeling gespreid je inkopen te doen om drukte te voorkomen. Wethouder Economie Saskia Bruines: "De lokale ondernemer staat voor een flinke uitdaging. Door onze boodschappen om de hoek te doen en de cadeaus voor de feestdagen bij lokale ondernemers te kopen in bijvoorbeeld de Betje Wolffstraat, de Fahrenheitstraat of de Keizerstraat, geven we ze een steuntje in de rug. Onze boodschap is eenvoudig: koop lokaal. Dat kan fysiek, maar indachtig de maatregelen tegen corona natuurlijk ook telefonisch of digitaal."

De bakker die altijd een gezellig praatje maakt en de eigenaar van een kledingwinkel die precies weet wat zijn klant zoekt. Een startende ondernemer vol met nieuwe ideeën of een familiebedrijf dat al jaren kwaliteit levert en herkenbaar onderdeel is van de winkelstraat. Lokale ondernemers zorgen voor een onderscheidend aanbod, dragen bij aan de leefbaarheid van de stad, hebben een sociaal verbindende rol en spelen een actieve rol in winkelgebieden. De gemeente Den Haag onderstreept dit en ziet deze unieke, beeldbepalende ondernemers graag in zowel de binnenstad als in de buurten en wijken. 

Over de #kooplokaal-regeling

Winkeliersverenigingen met goede ideeën kunnen maximaal 2.000 euro krijgen. Daarbij geldt de regel dat de gemeente maximaal 50 procent van de kosten bijdraagt voor het idee en de organisatie ervan. De aanvraag verloopt via het Haags Retailpunt en moet een bijdrage leveren aan de zichtbaarheid en het verhaal van (lokale) ondernemers in het winkelgebied. Dat kan door middel van een flyer die verspreid wordt of een video die gemaakt en vertoond wordt in het winkelgebied. In principe mogen alle ludieke acties, zolang ze de ondernemers uit het winkelgebied maar in het zonnetje zetten. Let op: het mag expliciet geen reclamefolder zijn, waar enkel producten worden aan geprijsd. Het gaat om het verhaal van het familiebedrijf, de startende ondernemer en/of de betrokken locatiemanager en waarom het belangrijk is dat de klant juist bij hén de boodschappen komt doen.

Foto: Emmy de Graaf

Wie

Jongeren
Volwassenen
Senioren